Tuesday 12 November 2013

Reklaam? Propaganda?

http://g1.nh.ee/images/pix/347x210/e140de40/edgari-kohvik-kov-
valimised-2013-reklaam-valimisreklaam-66796329.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-OAuNx
WLtWuw/USnfmu9_DxI/AAAAA
AAACvQ/Y0CjoY-pFXI/s1600/Shut+yer+MOUTH
+we%2527ll+bomb+who+we+WANY%2521+1.jpg
Kahjuks ei saa reklaamiteemal arutledes kuidagi valimispropagandast mööda vaadata.

Töötab! kes töötab? Kas see on vihje, et Keskerakond töötab või hoopis valus löök vastu näppe neile, kellel tööd ei ole? Ehk hoopis kuulutasid kõik, et Edgari kohvik on jälle avatud?

Uhke Eesti üle! Tore, aga miks? Kas see tähendab, et enam midagi parandada ei olegi vaja?

Vali Kross! Krosskrosskrosskross...

Kas tõesti Eesti suurimad erakonnad on lihtsalt nii laisaks läinud, et millegi tabava väljamõtlemise asemel korrutatakse vaid paari sõna ja seda lihtsalt igal pool meedias, tänavatel ja seda ei mõeldagi põhjendada?
Loodetakse, et sama materjali kordamine ja sellega oksele ajamine teebki kogu reklaami ära?
Mõned aastad tagasi, kui elasin veel Tallinna kesklinnas, lugesin kokku valimisreklaame, mis minu aknast paistsid. Rohelisi plakateid sain kokku lugeda üle kümne, muude erakondade reklaame oli kokku umbes 5. Kas see on tõesti mõttekas? Kas tõesti on häälte saamiseks vaja seda, et kõigile elanikele öösel 5-ruutmeetrine nägu aknast sisse kiikab?

Samuti on juba pikemat aega rohkem näha olnud teiste mustamist kui valimislubadusi. Kas tõesti peaksime me valima kedagi, kes on nii madalale laskunud?

Valimispropaganda meenutab viimasel ajal kangesti sõdadeaegseid plakateid. (vt paremalt). See on jäme, armutu,vastik, aga...
Tundub, et see kõik avaldab siiski mõju, kui vaadata valimistulemusi.

Kas me saame aga enda väikeses Eestis seesuguseid sisemisi vastasseise lubada?




2009. aasta Europarlamendi valimistel avaldas Indrek Tarand vastasseisu mustamise ja suurte rahasummade kulutamise vastu valimisreklaamidele. Ta väljendas seda, mida me kõik juba ammu mõtlesime: propaganda on läinud liiga kaugele.
Tõsi, ta ei valinud ka ise kõige viisakamaid vahendeid, et endale valimisreklaami teha, aga teiste erakondade hullumeelsuse kõrval paistis see siiski nagu värske tuuleiil. Ta teadis väga hästi, mis nuppudele vajutada. See kõik väljendus ka valimisprotsendis. Saada 1/4 häältest olles ühe-mehe-bändina vastu suurtele orkestritele (vaata ka tema toonast valimisreklaami SIIT).

See oleks parteidele võinud olla positiivseks näiteks sellest, et ei ole vaja lämmatada läbimõtlemata propagandaga, vaid asjad läbi mõelda. Kuid eks ka lämmatamine töötab!?

No comments:

Post a Comment